Megkezdődött a párbeszéd az egyetemi sportélet beemeléséről az egyetemek rangsorolási szempontjai közé. A FISU World Forum tapasztalatait összegezzük.
Olvasási idő: 2 perc
A rendező fél javaslatára került be a FISU Forum programjába az egyetemi rangsorolás tematikája, amely látszólag kisebb súlyú, mint a Healthy Campus, az egészségmegőrzés tematikája, ám mégis fontos, elsősorban a felnövekvő generációk számára, hogy minél pontosabb képük legyen arról az egyetemről, ahová készülnek.
Az egyetemi rangsorok sokat számítanak a választásainkban, hiszen szívesebben jelentkezünk jobb hírű, magasabban rangsorolt egyetemre, ahol magas fokon áll a tudományosság, elismert oktatók-kutatók tanítják a hallgatókat. Ahogy azonban a mostani vitafórumon megtudtuk, a rangsorok nem adnak, nem adhatnak teljes képet az egyetemi életről, hiszen vannak olyan szempontok, amelyek alapján az adott egyetemet jellemezhetjük csupán, de összehasonlítás alapját nem képezhetik. A rangsorolás elismert kutatója, dr. Fábri György az ELTE-PPK Felnőttképzés-kutatási és Tudásmenedzsment Intézetének égisze alatt működő Társadalmi Kommunikáció Kutatócsoport vezetője bár helyesli a rangsorok meglétét, a szubjektív szempontokat is beemelné a kutatásba: a melyik a legjobb egyetem kérdést így módosítaná: melyik a legjobb egyetem neked?
De hogy jön a sport az egyetemi rangsorokhoz? A meglévőket kell vajon sport szempontból kiegészíteni vagy a sport szemszögéből kell új listákat készíteni? Ezek voltak a FISU Forum legfontosabb kérdései, amelyeket dr. Székely Mózes MEFS-főtitkár, a fent említett kutatócsoport tagja világított meg, és elsősorban nem a kiegészítés, hanem egy sport-alapú lista mellett foglalt állást. Ezt támasztják alá a felvetett szempontok:
- egyetemi világversenyeken, kontinentális és nemzeti bajnokságokon szerzett érmek, elért helyezések valamint az ott résztvevők száma
- hallgatók fizikai aktivitása (különféle kérdőívekkel lehetne felmérni, itt sokkal inkább érvényesülnek a szubjektív vélemények)
- rendszeresen sportolók száma (meglévő infrastruktúrával rendelkező egyetemek könnyen követni tudják a náluk sportolók számának alakulását)
- egyetemi sportversenyek és az azon résztvevők száma
- Helathy Campus projektben elért rang
- Infrastruktúra (könnyen mérhető, hiszen vagy rendelkezésre áll, vagy nem - bár ezek minősége komolyabb differenciálásra ad lehetőséget)
Ezek a sport alapú rangsorok a testneveléssel, sporttal kiemelten foglalkozó egyetemeket hoznák helyzetbe, ők kerülnének egy-egy ilyen rangsor élére: ezek nemzetközi összehasonlítása a fenti szempontok alapján érdekes eredményekre vezethetne, ám érdemes volna a hazai felsőoktatási palettát is végignézni ugyanezen aspektusok alapján.
Bár a listák erősen torzítottak, mert nem vehetnek figyelembe minden szempontot, ám egy listára kerülni, különösképpen annak az élére továbbra is komoly presztízst jelent, így a sport-szempontú listáknak is lehet pozitív hozadéka. A FISU Forum legfontosabb eredménye pedig mindenképpen az, hogy az eddig Magyarországon kutatott téma a vitafórumnak köszönhetően nagyobb publicitást kapott és ennek köszönhetően megindulhat egy előrevivő párbeszéd a témában.
Szöveg: Janzsó Miklós
Fotó: MEFS